Zeinas köttfärspiroger

Av en slump hittade jag in på Zeinas Kitchen för ett tag sedan. Här finns en salig blandning av recept, både klassiskt svenska och mängder av utländska spännande. Jag har fastnat för dessa piroger som jag lagar, fryser in och har som mellis till hela familjen.
 
18 st köttfärspiroger
Degen:
30 g färsk jäst (lite mer än en halv jäst) Jag kör torrjäst! (2,5 tsk)
3 dl ljummen mjölk
100 g rumsvarmt smör
1 ägg
Ca 8 dl vetemjöl
1 tsk salt
Fyllningen:
350 g köttfärs
1 lök. fihackad
1 morot, riven
400 g krossad tomat
0,5 dl chilisås
1 msk torkad oregano
1 msk soja
3/4 tsk curry
2 tsk paprikapulver
Salt & peppar
200 g riven ost
Pensling:
Ägg
 

Gör såhär:
Fyllningen: Hetta upp olja i en stekpanna , fräs lök och morot mjuka. Tillsätt köttet, kryddorna och stek tills köttet är genomstekt. Häll i chilisåsen, krossad tomat och låt koka under lock i ca 15 min (tills morot och lök är helt mjuka). Ta bort locket och låt puttra i ca 15 min till. Såsen ska inte vara vattnig, låt det mesta av vätskan koka bort. Rör om då och då, smaka av och tillsätt eventuellt mer kryddor. Ställ åt sidan och låt kallna innan du fyller pirogerna.

Degen: Lös upp jästen med ljummen mjölk. Tillsätt övriga ingredienser och knåda en bra stund till en smidig deg. Täck bunken med en plastpåse och låt jäsa i rumstemperatur i 1 timme eller i kylen över natten. Lägg upp degen på mjölad bakbord och tryck ut ca 18 bollar. Täck med bakduk och låt vila i 15 min.

Kavla ut en ca 12-15 cm rund platta. Lägg ca 1,5 msk fyllning på degen och strö lite riven ost på fyllningen. Nyp ihop kanterna ordentligt för en öppen pirog. Vill du stänga pirogerna viker du ihop degen, nyp till kanterna med en gaffel. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och låt vila i 20 min. Värm ugnen till 200°.
Pensla pirogerna med uppvispat ägg. Grädda sedan mitt i ugnen i ca 12 min. Ta ut, täck med bakduk och låt svalna. Funkar utmärkt att frysas in och håller sig i frysen upp till 3 månader.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: