Pizzabullar - mellis i Branäs

Pizzabullar är en bra uppfinning! Lätta att baka och supergoda att äta. Perfekta att ha som mellis i skidbacken, eller hemma, för all del.
 
Skall testa att göra en annan variant med lite havregryn i degen, skall även smyga ner lite riven morot som jag sedan maskerar med riven ost och pizzakrydda!
 
Pizzabullar
 
Till 40 bullar behövs:
 
0,5 dl olja eller 50 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
ca 13 dl mjöl (du kan byta ut 2 dl till tex havregryn eller rågflingor)
1 ägg till pensling
 
Fyllning
Finkrossade tomater, ketchup, chilisås, vitlök så det blir totalt ca 2 dl. Låt koka ihop ca 15 min.
Riven ost, strimlad rökt skinka, köttfärs, champinjoner.... pizzakrydda.
 
Degen bakas som en vanlig bröddeg. Värm degvätskan till 37 grader, blanda ner jästen.
Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen tills den släpper från bunken.
 
Låt jäsa 30 min. Dela degen på två delar. Kavla ut dem i ungefärlig plåtstorlek. Bred på tomatsås och strö över fyllningen. Rulla ihop som en rulltårta och skär sedan i lagom bitar. Lägg på plåt och jäs ytterligare ca 20 min. Sätt även på ugnen på 225 grader.
 
Pensla med ägg, krydda ev men lite mer pizzakrydda. In i mitten av ugnen i ca 8-10 min. Låt svalna under bakduk. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: